LIETUVIŲ LITERATŪROS
IR TAUTOSAKOS
INSTITUTAS
LLTI
Lietuvių mokslo draugijos tautosakos rinkiniai

1907–1939 m. veikusios Lietuvių mokslo draugijos (LMD) nariai kaupė anksčiau užrašytus tautosakos rinkinius, patys rinko tautosaką bei skatino tai daryti kitus. Gautieji rinkiniai buvo numeruojami, pildoma inventorinė knyga, tačiau akivaizdu, kad dalis rinkinių liko neaprašyti, kai kurie buvo pasiskolinti ir negrąžinti į archyvą, todėl liko privačiose kolekcijose. Iki mūsų dienų Lietuvių tautosakos archyve išsaugota didžioji šios kolekcijos dalis – 1269 tautosakos rinkiniai (daugiau nei 50 000 psl., 82 000 tautosakos vnt.), užrašyti XIX a.–XX a. pirmoje pusėje*. Kolekcija suskaitmeninta 2010–2012 m. vykdant Lietuvos mokslo tarybos finansuotą projektą „Lietuvių tautosakos rankraštynas: fondų skaitmeninimas ir sklaida“ ir patalpinta Lietuvių tautosakos archyvo duomenų bazėje.

 
LMD kolekciją sudaro trys fondai – LMD I, LMD II, LMD III. Šių fondų suskaitmenintą registracijos knygą galima rasti Inventoriniai dokumentai adresu: http://archyvas.llti.lt/failai/file/LMD.xls
 
LMD I fondas gausiausias, jame – 996 rinkiniai, tautosaka užrašyta 1800–1932 m. visoje Lietuvoje. Fondo signatūros – LMD I 1–1068 (apie 100 šio fondo rinkinių dingo perkraustant archyvą iš vienos vietos į kitą). Čia yra garsių lietuvių rašytojų bei visuomenės veikėjų – Jono Basanavičiaus, Simono Daukanto, Mečislovo Davainio-Silvestraičio, Žemaitės, Gabrielės Petkevičaitės-Bitės, Juozo Tumo-Vaižganto, Lauryno Ivinskio, Mato Slančiausko, Jurgio Elisono ir kt. – tautosakos rinkinių. Kai kurie LMD fondų rinkiniai yra originalai, rašyti paties tautosakos rinkėjo ranka, tačiau dalis rinkinių yra nuorašai, pvz., Simono Stanevičiaus dainų rinkinys, perrašytas Simono Daukanto. Taip pat saugomi ir Vytauto Didžiojo gimnazijos moksleivių perrašyti rinkiniai. Šie nuorašai Vilniaus krašto okupacijos metais buvo siunčiami Kaune įsikūrusioms lituanistikos institucijoms, o po Antrojo pasaulinio karo vėl sugrįžo į Vilnių.
 
LMD II fondą sudaro 11 rinkinių, tautosaka užrašyta 1930–1932 m. Vilniaus, Švenčionių, Alytaus, Lydos apskrityse. Fondo signatūros – LMD II 1–17 (šeši rinkiniai yra dingę perkraustant archyvą iš vienos vietos į kitą). Tai – Draugijos bendradarbių Mato Untulio, Alfonso Bielinio, Švenčionių gimnazijos mokytojo Vlado Šiekštelės, šios gimnazijos mokinių – Jono Bagdonavičiaus, Viktoro Maldžiūno ir kt. tautosakos rankraščiai.
 
LMD III fonde – 260 rinkinių, keli iš jų užrašyti XIX a. pabaigoje, o dauguma surinkti 1930–1935 m. Švenčionių, Utenos, Vilniaus, Alytaus apskrityse. Fondo signatūros – LMD III 2–266 (yra dingusių perkraustant archyvą iš vienos vietos į kitą). Tai – Draugijos bendradarbių Mato Untulio, Juozo Aidulio, kunigo Prano Bieliausko, mokytojo Broniaus Sabo, muziko Juozo Jurgos, Švenčionių gimnazijos bei Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijos moksleivių ir kt. užrašyti tautosakos rinkiniai.
 
* 86 LMD tautosakos rinkiniai yra Vilniaus universiteto bibliotekos Mokslinių tyrimų ir kultūros paveldo centro Rankraščių skyriuje, Jurgio ir Marijos Šlapelių fonde.
 
← Į sąrašą

 

Fondas: LMD I
Signatūra:LMD I 469
Kolekcija: Lietuvių mokslo draugijos (1907–1939) tautosakos rinkiniai
Archyvo antraštė : Kunigo Pauliaus Tautkevičiaus (Pawel Tawtkiewicz) tautosakos rinkinys
Sudarymo metai: 1818
Fiziniai parametrai ir būklė: Rinkinys patenkinamos būklės. Rašyta juodu rašalu, lenkiškai. Rašalas pablukęs. Rinkinį sudaro vienas lapas, buvęs perlenktas į keturias dalis. Rinkinio parametrai 20,5x35 cm.
Pastabos: Pirmame rankraščio puslapyje yra dr. Jono Basanavičiaus antspaudas ir jo kontekstinis komentaras, kodėl kunigai rinko burtus, prietarus, tikėjimus. Komentare rašoma, kad Seinų vyskupas sofraganas Augustinas Polikapas Marciejevskis, remiantis konsistorijos įsaku, įsako kunigams rinkti ir pranešti apie įvairius burtus ir nusidėjimus.
Tituliniame puslapyje nurodyta neteisinga pavardė – Jawtkiewiczius. Turi būti Paulius Tautkevičius (Pawel Tawtkiewicz). Žr. https://vistytis.lt/baznycios-istorija/
Dokumentų rūšys: 1. rankraščiai

Apimtis (kiekis): 1. puslapiai: 3
Kalbos: 1. lenkų
Anotacija: Rinkinį sudaro 5 tikėjimai ir 3 pasakojimai.
Bendras turinio vienetų kiekis: 8
Duomenų klasifikacija (žanrinis skirstymas): 1. TIKĖJIMAI (1–5)
2. PASAKOJIMAI (6–8)
Užrašymo metai: 1818
Užrašytojas: Pawel Jawtkiewicz
Užrašymo vieta: Vištytis sen., , Vilkaviškio r. sav., Marijampolės apskr. (originale: u Wisztyncu )
Kitų žmonių įnašai: 1. Kostas Aleksynas - inventorino
2. Andželika Jakubynienė - inventorino (2025 m. nustatė rankraščio užrašytojo tapatybę.)
Tekstas: Proboszcz Wisztyniecki
Do
Wielmożnego JMci Xiędza –
Dziekana Wierżbołowskiego –

Stosownie do Reskryptu prześ:
Konsystorza Jeneralnego Diecezyi
Wigierskiey daty 9 Stycznia r. b.
przesyłam Rapport w Osnowie
następującey =
1o w Parafii Wisztynieckiey, są
przesądy zadawnione zwłaszcza u
Mieszczan: a Wyiazd dokądkolwiek
przecięwzięty w Poniedziałek ma być
dla nich pełen nieszczęść = także i wszelka
praca w tym dniu zaczęta –
b. Od nowego roku do 3ch Królow, prząśc,
mleć, lub jakimkolwiek rzemiosłem
drudnić śię, niegodzi śię –
c. We Czwartek urodzone Dziecko chrzci
chrzśćić w Niedzieli niedobrze –
d. Od Xiędza co ukraść, lub go oszu-
kać, niejest grzechem –
e. Po zmarłym Rodzice, Bracia, Sio=
stry i wszyscy Krewni, choćby niechćieli
powinni płakać, i pożegnanie czynić
Trup Jego całując – ||
2o Występki i wykroczenia są naypospo-
litsze Piianstwa, tak u Włośćian
jak też u Mieszczan –
3o Niezachowanie postow upowsze=
chniło śię, tak u Szlachty, jako
też u tych wszystkich, którzy się
ubrali w Fraki, lub w krotkie
Surduty z Kiszonkami po bo=
kach – Ci Sami dalekiemi
są od SS: Sakramentow –
Jakie zaś Ich są mniemania
i twierdzenia przećiwne Duchowi
Swiętey Religii naszey, nietra=
filo mi śię słyszeć –
Takowy Rapport Wmu JXiędzu
Dziekanowi przesyłając, własną
ręką podpisałem – w Wisztyncu
Dnia 7 Lutego 1818 r –
X. Paweł Tawtkiewicz
Tekstus perrašė LLTI Senosios literatūros skyriaus jaunesnysis mokslo darbuotojas Kęstutis Gudmantas 2025 m.
(K. Gudmanto komentaras: „Perrašo principai: išsaugota originalo rašyba ir skyryba, virš eilutės iškeltos raidės ir žodžiai kursyvinami, santrumpos neišskleidžiamos“.)

 

← Į sąrašą